Kurt Vollmacher

Kurt Vollmacher heeft van jongs af aan een grote passie voor alles wat met techniek te maken heeft. Hij is reeds 37 jaar brandweerman, waarvan 23 jaar als vrijwilliger. Kurt is afgestudeerd als voertuigtechnieker, officier/technicus brandvoorkoming. Professioneel is hij hoofdinstructeur Technische Hulpverlening bij Brandweerzone Centrum. Hij heeft verschillende Federale cursussen en procedures geschreven en onderzoek gedaan naar ongevallen/branden met of zonder alternatieve energie. Ondermeer het bus ongeval in Sierre en het ongeval met de LNG aangedreven vrachtwagen in Massenhoven.

Hij had al lang de droom er voor te zorgen dat hulpverleners, internationaal gestandaardiseerde informatie ter beschikking konden krijgen om hun werk veilig en adequaat te kunnen uitvoeren. Vanop zijn tekentafel thuis, werden 10 jaar geleden, de technische draft plannen opgemaakt. Zijn ideeën werden opgenomen door het KCCE (Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid en later CTIF (International Organisation of Fire and Rescue Services). Zo heeft hij deze voor KCCE/CTIF als projectleider van ISO 17840 verder kunnen uitwerken tot 4 internationale normen ten behoeve van hulpverleners. Voor dit werk als projectleider ISO 17840 heeft hij een Nationale award van Fire Forum en Internationale onderscheiding van CTIF ontvangen.

"Acta non Verba” of “Geen Woorden maar Daden” is zijn levens spreuk.

Workshops gegeven door deze spreker: